Vectron – cudowne „dziecko” SIEMENSA

WP_20170926_14_17_10_ProNiespełna dwa miesiące po Targach TRAKO postanowiłam opisać swoje wrażenia z wizyty w wielosystemowej lokomotywie Vectron, produkcji SIEMENS. Ta maszyna wzbudziła spore zainteresowanie zwiedzających, ale także – stała się dla niektórych, dla mnie też, inspiracją do poszukiwania bardziej szczegółowych informacji o tym innowacyjnym produkcie niemieckiego potentata w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań, w transporcie kolejowym. Aby mój wpis był ciekawy, ale przede wszystkim – bogaty w fakty – postanowiłam poprosić o konsultacje ekspertów z SIEMENS. Pana Jacka Fink-Finowickiego, specjalistę ds. wsparcia technicznego poznałam w czasie prezentacji Vectrona podczas TRAKO. Już wtedy Pan Jacek bardzo ciekawie i intrygująco, w lokomotywie, przy pulpicie maszynisty, opowiadał o zaletach Vectrona. I wreszcie przyszedł czas na to, bym z Czytelnikami mojego bloga mogła podzielić się swoją fascynacją tym imponującym produktem SIEMENSA.
Otóż wielosystemowa, uniwersalna lokomotywa Vectron, prezentowana na TRAKO to elektryczny „przedstawiciel” całej rodziny lokomotyw o tej samej nazwie, przeznaczonych do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych, ale także – szybkich składów pasażerskich. – Postanowiliśmy pokazać właśnie tę lokomotywę elektryczną, bo stanowi ona doskonały przykład elastycznego podejścia do produkcji taboru – dzięki modułowej budowie operator kolejowy może dostosować maszynę do swoich potrzeb – tłumaczył Jacek Fink-Finowicki. Zalety lokomotywy doceniono już w wielu krajach europejskich, oprócz Polski, także w Niemczech, Austrii, w Czechach, Słowacji, na Węgrzech, w Rumunii, a lokomotywy wielosystemowe, produkowane są także w wariantach posiadających dopuszczenia do eksploatacji w innych krajach, np. Holandii, Włoszech, Szwajcarii, Chorwacji i Słowenii. Mój rozmówca podkreślał dodatkowo bardzo dobre cechy trakcyjne i wyjątkowe zalety eksploatacyjne. Przykładowo – mamy tu do czynienia z 10 mm większym – niż dotąd stosowanym na rynku – zapasem, przeznaczonym na dopuszczalne zużycie zestawów kołowych, poza tym – istotna jest również duża siła hamowania hamulcem elektrodynamicznym. Te zalety Vectrona decydują o przewadze konkurencyjnej, tak istotnej na bardzo wymagającym rynku przewozów kolejowych, nie tylko w Polsce.
W czasie mojej wizyty w kabinie maszynisty miałam możliwość obejrzenia krótkiego filmu – nagranego przez jednego z maszynistów telefonem komórkowym – o zaskakująco szybkim nabieraniu prędkości przez Vectrona w czasie zaledwie kilkunastu sekund. W przypadku naszej lokomotywy moc pozwala na bicie wielu rekordów, choć jednocześnie przepisy i obowiązujące normy określają maksymalne przyspieszenia oraz opóźnienia ze względu na komfort maszynisty. Z kolei w przypadku pociągów pasażerskich istotny jest komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Jak zapewnia Jacek Fink-Finowicki rozpędzanie lokomotywy Vectron jest sterowane elektronicznie z wykorzystaniem zabudowanych czujników przyspieszania. – Maszyniści mogą być trochę rozczarowani, czując że z lekkim pociągiem przy niskich prędkościach Vectron rozpędza się wolniej niż na przykład lokomotywa EU07 – mówił mój rozmówca. – Jest to zabieg celowy, bo przecież chodzi o to, aby pasażer się nie przewrócił w wagonie, a przy mocy jaką dysponuje Vectron byłoby to bardzo prawdopodobne.
Specjalista z SIEMENSA wspominał jeszcze o tym, że Vectrona „na luzie” można lekko popchnąć i lokomotywa ważąca kilkadziesiąt ton bez trudu potoczy się po torach. – Jest to możliwe ze względu na opory toczenia, które w przypadku kolei są nieporównywalnie niskie względem tego co znamy z ruchu drogowego. Im lepsze rozwiązania techniczne i im wyższa jakość wykonania tym opory toczenia będą niższe. Jacek Fink-Finowicki podkreślał, że tak niskie opory toczenia przekładają się bezpośrednio na wyjątkowo niskie zużycie przez lokomotywy Vectron energii dla potrzeb trakcyjnych.
Od teraz mocno kibicować będę staraniom SIEMENS o to, by Vectron znalazł należne sobie, wysokie miejsce wśród lokomotyw, jeżdżących po polskich torach. Dziś jeździ u nas nieco ponad 100 lokomotyw z rodziny Vectron, ale możliwości przewozowe tego cudownego „dziecka” SIEMENSA powinny być wykorzystane optymalnie. Dlatego mocno trzymam kciuki za powodzenie misji w zakresie promocji, sprzedaży i eksploatacji lokomotyw Vectron w naszym kraju.

 

Dodaj komentarz